www.kispest.hu - 2008.02.26.


Elrajtolt a Köki Terminál-beruházás


Teljesen átalakul a 80-as években épült Köki, Budapest egyik legfontosabb közlekedési csomópontja, amelynek állapota mára esztétikailag és funkcionálisan egyaránt leromlott. A kerületi önkormányzat, a BKV és a fejlesztést végrehajtó beruházó azért fogott össze, hogy a területen új városközpont jöjjön létre, rendezett zöldfelületekkel, átláthatóbb és egyszerűbb közlekedéssel, jobb közbiztonsággal, és egy a kor elvárásainak megfelelő, új épületegyüttessel. A napokban az első bontási munkákkal megkezdődött terület átalakítása.

A Köki Terminál tervei elkészültek és immár az építéshez szükséges összes engedély is rendelkezésre áll. A helyszín adottságainak vizsgálata, a régészeti és lőszermentesítés az elmúlt év során lezajlott, de sor került a terület alatt húzódó távhővezetékek kiváltására és modernizálására is.  

A Köki mint új városközpont

A beruházás keretében a jelentős közlekedési fejlesztések mellett háromszintes bevásárló-, és szórakoztatóközpont épül, amelyben több mint 200 üzlet kap majd helyet. Épül itt egy új barkácsáruház, de lesznek irodahelységek, ügyfélszolgálatok, éttermek, kávézók és egyéb szórakoztató egységek is.

A beruházás a környezettudatosság szempontjait maximálisan figyelembe véve valósul meg, az épületegyüttes fölé ennek szellemében „zöld tető” kerül, fákkal és zöld növényzettel. A beruházásnak köszönhetően nemcsak a jelenleg illegális szemétlerakóként használt, elhanyagolt zöldterületek sorsa rendeződhet, hanem olyan, eredetileg füves területeké is, amelyeket az elmúlt években a környéken tilosban parkoló járművek tettek tönkre. A parkolási gondokat enyhíteni fogja, hogy a beruházás keretében megépülő, új parkolóhelyek közül 330 darab P+R, 60 darab pedig B+R (kerékpártárolóval ellátott) parkoló lesz. A környéken tehát a már ma is meglévő kapacitással együtt összesen több mint félezer P+R parkolóhely áll majd az autósok rendelkezésére, akik dönthetnek úgy, hogy a Köki csomóponttól a közösségi közlekedési eszközöket veszik igénybe, és a nagy forgalmi dugókat elkerülve így folytatják útjukat a városközpont felé.

BKV Zrt.:
Jelentős fejlesztések a közösségi közlekedésben

A Köki a főváros egyik legforgalmasabb és egyben legfontosabb közlekedési csomópontja, amelyen naponta közel 200 ezer ember halad keresztül. A csomópont átszállási kapcsolatot biztosít Budapest legforgalmasabb metróvonalának végállomása, a forgalmas ceglédi, lajosmizsei és elővárosi vasútvonalak, a Volán agglomerációs autóbuszjáratai, illetve a BKV Zrt. 18 különböző buszjárata között, amely járatok többségének egyben a végállomása is a Kökin található. Az évi több millió utazó közel negyed évszázada mégis rendre változatlan körülményekkel szembesül a balesetveszélyes, műszakilag és esztétikailag is leromlott épületegyüttesben.

A beruházás keretében új gyalogos-felüljáró épül, az átépített metróállomásról érkező utazókat egy teljesen új, a metró peronjával párhuzamosan elhelyezkedő fedett autóbusz-végállomás fogadja majd, ráadásul a teljes rekonstrukción átesett metróállomás új kijárattal is bővül, ami azt jelenti, hogy az utasok a jövőben egyszerűbben és kényelmesebben, rendezett körülmények között és főleg kevesebb gyaloglással tudnak majd átszállni egyik járműről a másikra.

A mozgásukban korlátozott emberek a Köki területén mindeddig nem tudtak akadálytalanul közlekedni, egyebek mellett éppen ezért is van szükség az átépítésre. A beruházás első ütemében épülő lépcső csupán ideiglenes megoldást jelent, a megújult Köki minden tekintetben megfelelő közlekedési lehetőséget biztosít majd a mozgásukban korlátozott utazók számára, kimondottan e célból 4 darab lift is épül a területen. Az új Köki ezekkel az átépítésekkel európai színvonalúvá és akadálymentessé is válik egyben.

Ma a Kökin az utasforgalom legnagyobb része a BKV Zrt. hálózatán belül jelentkezik. Az észak-déli metróvonal Budapest egyik legfontosabb eleme, a Köki buszpályaudvara pedig a főváros egyik legnagyobb ilyen funkciójú létesítménye, amely napi 1100 jármű indítását és fogadását bonyolítja le. A Köki közel 200 ezer ember, vagyis a főváros lakosságának mintegy 10 százaléka számára érhető el autóbuszokkal, átszállás nélkül. Az egymást erősítő közlekedési és a városközpont-funkciók összevonásával a Kőbánya - Kispest közlekedési csomópontnak minden adottsága megvan ahhoz, hogy 2009 végére a város legjobban működő intermodális központjává váljon.

Kispest önkormányzata:
Kitörési lehetőség a kerület számára

Kispest Önkormányzata a BKV Zrt.-vel egyetemben üdvözli a Köki Terminál beruházást, hiszen határozott szándéka változtatni a szóban forgó terület tarthatatlan állapotain, a közlekedési káoszon, az aggasztó közbiztonsági helyzeten, a határozott fellépés ellenére is csupán szemétlerakóként használt zöldterületeken, illetve a barátságtalan, leromlott állapotú közösségi épületeken.

Hosszú idő után minden együtt van ahhoz, hogy Budapest egyik szégyenfoltjából a város egyik büszkeségévé váljon. Az önkormányzat részéről az elhatározás és tervezés most párosul a beruházói törekvéssel, aminek eredménye újjáépített metró-, és buszpályaudvar és felüljáró, bővülő és rendezett közúthálózat, új üzleti-, szolgáltató-, és szórakoztatóközpont, valamint a bevásárlóközpont tetején egy járható zöld park kerül kialakításra. A most elkészített közvélemény-kutatás eredményeiből kiderül, hogy a kerületben élők elsöprő többsége egyetért abban, hogy a jelenlegi állapotokon változtatni kell – s erre most van itt a lehetőség. A területen kialakításra kerül egy több ezer négyzetméteres, rendezett közpark. A kerület képviselő-testülete még 2006-ban jóváhagyta a területet is érintő szabályozási tervet, s ezzel magát a beruházást is támogatta.

Az új épületegyüttes és a környező fejlesztések a tervek szerint 2009 végére készülnek el, vagyis a Köki hamarosan kulturáltabb és színvonalasabb arcát mutatja az erre közlekedőknek. Ezzel együtt pedig várhatóan csökken a bűnözés, tisztábbá és rendezettebbé válik a terület.

R-CO Ingatlanforgalmazó Zrt.:
A beruházó komoly közcélú feladatokat is vállalt

Az önkormányzat és a BKV Zrt. régóta keresett befektetőket a KÖKI átépítésére. Az R-CO Ingatlanforgalmazó Zrt. 2005 decemberében ötoldalú megállapodás keretében vállalta, hogy nem csak egy multifunkcionális bevásárló-, és szórakoztatóközpontot épít, hanem új intermodális (többféle tömegközlekedési eszközzel megközelíthető) közlekedési csomópontot, és egyben új városközpontot is létrehoz a kerületben.

A Köki esetében a sikeres partnerség lényege, hogy a beruházó a korszerű üzlet-, és szabadidőközpontot megépítésének költségei mellett számos közcélú fejlesztést is magára vállalt. A jelentős magánforrás bevonásának köszönhetően lehetővé válik, hogy az önkormányzat a saját forrásait más fontos kerületi fejlesztések mellé rendelje oda.

Hol tart a beruházás?

Az építkezés első üteme javában folyik, ennek keretében a későbbi barkácsáruház telkén egy ideiglenes P+R parkoló épül, amelyet várhatóan április közepén vehetnek birtokba az autósok.  Ezt követően a buszvégállomás átkerül a jelenlegi P+R parkoló helyére, így a metróval érkezők számára a buszvégállomás kényelmesen, a peronról közvetlenül megközelíthető lesz. Mindeközben az új épületegyüttes építése is elkezdődhet. A munka várható befejezése 2009 III. negyedévére esik.

A BKV Zrt. a beruházás során folyamatosan tájékoztatja az utazóközönséget minden, a közösségi közlekedést érintő forgalmi változásról.

(Kispest önkormányzata, a BKV Zrt., és a Köki Terminált felépítő R-CO Zrt. közös sajtóközleménye)