Kutatás veszélyes anyagok után

2003.08.05.

Átfogó közúti közbiztonsági vizsgálatot tartottak ma délelőtt a Nagykőrösi út - Kisfaludy utca sarkánál. Az akcióval a veszélyes anyagok közúti szállítását szabályozó nemzetközi egyezmény betartását ellenőrizték a kispesti rendőrség, a polgári védelem és a tűzoltóság szakemberei. Tíz teherautót állítottak meg, közülük egyet szabálysértés miatt feljelentettek.

Átlagos hétköznap reggeli forgalomban, átlag feletti hőségben várakozunk a rendőrség, a katasztrófavédelem és tűzoltóság munkatársaiból álló csapattal az M5-ös autópálya bevezető szakaszánál, a Nagykőrösi út - Kisfaludy utca sarkán. A sztráda melletti úttest külső sávjában a XIX. kerületi rendőrkapitányság gépkocsija áll, a dörzsöltebb autósok már tudják: itt valami készül, ezért visszavesznek a gázból.
- Érezhető a Tempó 50 - jegyzi meg mosolyogva egyik rendőr a lassítás ellenére is szinte feltartóztathatatlanul hömpölygő járműfolyam láttán.
- Ott jön egy, vegyétek ki, legyetek szívesek! - jelez hirtelen Szilágyi István őrnagy, a kispesti polgári védelem vezetője, és a rendőri karjelzések már terelik is be a rendőrautó mögé a tehergépkocsit. A rendszámtábla melletti narancssárga tábla jelzi, hogy ARD-s, vagyis veszélyes anyagot szállító járművel van dolgunk. A raktérben méreg, vegyszer, festék, gáz, üzemanyag, vagy éppen veszélyes hulladék is lapulhat. Nem nehéz elképzelni, hogy a közlekedés résztvevőit amúgy is veszélyeztető "csomag" baleset esetén milyen galibát okozhat.
"Autónk" kisebb dugót okozva leáll, a gépezet beindul: a közlekedésbiztonsági vizsgálatot követően, a polgári védelemé a sofőr. Szilágyi őrnagy a jármű úti okmányait szemléli, megfelelőek-e az adatok. Ha pontatlanságra bukkan, már készül is a feljelentés. A rakományt nem ellenőrzik, egyértelmű sérülés esetén azonban azonnal biztonságos telephelyre kísérik a gépkocsit, ahol át kell csomagolni a szállítmányt. Végül Tar Nándor tűzoltó főhadnagy "veszi kezelésbe" a vezetőt: védőruhát, tűzoltó készüléket keres és talál. A kénsav-szállítmánnyal minden rendben van, az igazolás birtokában a sofőr megkönnyebbülten törli meg homlokát és hajt tovább. Később megtudjuk: a IX. kerületben is kiszemelték, de az ellenőrző lapot látva elengedték. Az igazolás a veszélyes anyagokkal hajtók nélkülözhetetlen okmánya, a külföldről érkező teherautók a Vám- és Pénzügyőrségtől kapják meg a határon, s ezt a belföldi ellenőrzéskor is elfogadják. Súlyos esetnek minősül viszont, ha hiányzik a sárga tábla. Ilyenkor a bírságon kívül közveszély okozásáért is feljelenthetik a vezetőt.
A "macerálás" persze nem örvend népszerűségnek. A járművek sietnének, a vizsgálat jó pár perccel meghosszabbítja a menetidőt, különösen, ha probléma adódik. Szilágyi őrnagy egyik története szerint, egy nemrégiben Kecskemétről érkező autó sofőrje, amikor "horogra" akadt - minden okmánya rossz volt - annyira bedühödött, hogy félreállt gépével, és gyalog visszaindult Kecskemét felé az autópálya mellett.
- Olyan is megtörtént már - meséli a tűzoltó tiszt -, hogy egy öreg teherkocsi, koros gazdája a tűzoltó készüléket firtató kérdésre azt válaszolta, ha ez begyullad, benyúlok a szendvicsemért, és már ott sem vagyok.
Az általános tapasztalat szerint egyébként az ellenőrzések alkalmával megállított járművek több mint felénél hiányosságokat tapasztalnak a szakemberek.
- Van, amikor az orromra hagyatkozom, általában megérzem, ha a kocsival valami nincs rendben - avat be a kutatás titkaiba a kispesti polgári védelmi parancsnok. Aztán hozzáteszi: sokan megússzák az ellenőrzést, a teherautósofőrök ugyanis ilyenkor gyorsan körberádióznak, ezért aki teheti, még a környéket is elkerüli.
Ennek ellenére a fővárosban hat éve tartó ellenőrzéssorozat kispesti állomásaként végrehajtott akciót Szilágyi őrnagy sikeresnek tartja. Meglepően jónak ítéli az arányt is: tíz nehézgépjárművet állítottak meg, és csak egy akadt fenn a rostán.


iwiw.hu | facebook | twitter | google | yahoo |